Vi får mye spørsmål ang tuning.

Ta gjerne kontakt om du lurer på noe!

Her er noen av dem mest spurte

✔️ Tar bilen skade av en optimalisering? Blir motoren slitt fortere?


Nei, bilen tar ikke skade av software optimalisering fra oss. En software optimalisering levert av oss sliter ikke mer på motoren enn hva det orginale programmet som er lagt inn fra fabrikk gjør. Du som kunde avgjør hvor mye slitasje motoren og drivverket ditt får med kjørestil og bruk. En kaldstart på motoren en vinterdag forårsaker mye mer slitasje på motoren enn noen runder på racerbanen med en optimalisert motor.


✔️ Hvordan klarer dere å hente ut 65hk og 140nm ekstra av bilen min uten at det tar skade?


Mange bilprodusenter sparer penger på å bygge bilmodellene sine helt like bortsett fra modellnavn og oppgitt effekt.

Kjøperene liker og ha noe og velge mellom i tillegg til store prisforkskjeller på avgifter gjør at bilene ofte settes ned i effekt.

På denne måten finner man ofte helt identisk motor og drivverk i bilmodeller som er levert med feks. 115hk, 136hk, 143hk og 163hk.

På denne måten kan vi trygt ta ut like mye effekt av alle modellene, uansett orginaleffekt.


✔️ Hvorfor får ikke jeg like mye effekt i min bil som naboen gjør i sin bil, når den er lik?


Som punktet over beskriver finnes det mange bilmodeller levert med en og samme motor, men det finnes unntak her også. Som eksempel har man bmw 316d med 116hk orginalt. Disse er levert med både 1.6 og 2.0 liters motor og det eneste som skiller disse for "mannen i gata" er motorvolumet stemplet i vognkortet. 1.6 literen kan vi trygt hente ut 140hk av, men har du motoren med 2 liters volum får du hele 190hk etter optimalisering.


✔️ Jeg har en bil fra 2001 som har en 2.0 109hk bensinmotor uten turbo. Hvor mye kan jeg få ut av den?


En huskeregel er at forbrenningsmotoren i kjøretøyet må ha turbo orginalt for å få god merkbar økning. Dette gjelder både bensin og diesel motorer. Vi kan tune disse kjøretøyene også, men ofte med svært lite økning. Så svaret på spørsmålet over blir at det ikke er mulig å hente ut effekt som matcher kostnaden med jobben.


✔️ Kommer bilen gjennom en PKK (Eu kontroll) etter optimalisering?


Ja det gjør den. Avgass og andre faktorer som blir målt på en slik kontroll vil i de aller fleste tilfeller kun gi positive utslag med optimalisert software fra oss. Selv etter både EGR og DPF delete.


✔️ Hvorfor kan dere ikke skrive faste priser på nettsiden deres?


Det finnes utallige bilmodeller som egentlig er like men alikevel har helt forskjellig fremgansmåte og mengde arbeid for å få skrevet ny software. I mange tilfeller gjøres jobben enkelt via en kabel fra bilens kupé. Men det finnes også mange kjøretøy som krever mye arbeid. Vi har valgt å holde oss til faste priser selvom mengden arbeid varierer. De aller fleste kjøretøy ligger på 3900kr ink mva. De som krever mer jobb ligger på 4900kr ink mva. I spesielle tilfeller må man ut med 5900kr ink. mva, men det er ytterst skjelden.


✔️ Hvor lang tid tar jobben?


Det varierer litt, men de aller fleste jobber tar ca 30 min til 1.5 time fra du kommer med kjøretøyet til kjøretøyet er klart for levering. I noen få tilfeller må man regne med opp mot 2.5 timer.


✔️ Hvofor er dere dyrere enn firmaet i nabobygda?


Dette er et litt interessant tema. Og skrive inn ny software / remappe et kjøretøy er ingen heksekunst. De eller fleste som behersker nettbank klarer også i de aller fleste tilfeller å få skrevet en eller annen software inn i bilens styreenhet ved hjelp av et kopi-verktøy kjøpt på ebay og en billig software lastet ned fra en utenlands nettside. Slike "hobby tunere" resier ofte rundt til kundene sine og tar i mot betaling uten MVA. På den måten kan man selvfølgelig klare å selge produkter til en helt annen pris. Men hva skjer den dagen bilen stopper? Hvordan er kvaliteten på arbeidet og softwaren som er installert? Får du hjelp i ettertid? Eller kjøretøy ikke starter etter opperasjonen er utført? Vi har alt av lisensiert utstyr som sikrer at jobben blir gjor med minst mulig inngrep som setter mekaniske spor og backup verktøy om noe skulle feile. Vi kan ta "alle" kjøretøy og jobben blir av ypperste kvalitet.


Tuningservice Bodø er med i en landsdekkende kjede som heter Tuningservice. Allerede her har du som kunde en trygghet med å vite at vi er "en del av Norges største tuningkjede".

Softwaren vi bruker er da selvfølgelig også levert av Tuningservice og vi leverer livstidsgaranti på all software.

Vi bruker selvfølgelig kun verktøy og utstyr med gyldig lisens fra produsentene. Vi har helt siden oppstart fokusert på å investere i det utstyret og verktøyet vi trenger for å kunne gjøre hele jobben trygg fra start til slutt. Nyere biler krever avansert utstyr i form av testverktøy, batteriladere, diagnoseverkøy og andre spesialverktøy som koster mye. Vi har gradert oss med gode forsikringer som dekker skader og uhell opp til 10 millioner.

Og sist men ikke minst. Vi har den nødvendige kompetansen og har gjevnlig oppdatert kursing.

Bilen min har ikke samme effekten som før, en stund etter tuning?
Dette er noe vi hører innimellom og kan komme av flere årsaker. 
Programeringen ligger like langt inne som originalt og kan ikke forsvinne uten at noen programmerer på nytt. Du kan trygt ta av batteri osv.

1. Du er blitt vant med den nye effekten. Tro det eller ei, man kan bli vant til 1000hk også og synes det har dabba av, men det sitter bare i hodet. Sammenlign med like biler, Dra på litt og spør deg selv "Har denne 185hk eller bare 140?"

2. Hvis bilen har reelt mindre effekt.
    - Har den blitt resatt på verksted? Kun merkeforhandlere kan normalt resette softwaren. Tunen kan 
       ikke endre seg eller falle ut etterhvert. Den ligge inne for godt, frem til det eventuellt blir programert
       noe annet over.
    - Tett dieselfilter? Merkes ofte først på høye turtall og reduserer even til og produsere full effekt. Blir
       værre etterhvert og bilen kan begynne og kutte.
    - Tett luft filter? Tett luft og dieselfilter er det som oftest går igjen. Nei det er ikke alltid det skiftes på
       service, noe vi ser om og om igjen. Spesifiser gjerne til ditt verksted at du vil at dette skal byttes.
    - Tett/tettere partikkelfilter? Et partikkelfilter kan strupes ned så mye at bilen har 0 effekt. Enkelte biler
       sier heller ikke ifra før det er skikkelig tett og tar merkbart med effekt. Ofte værre om vinteren.
    - Mekanisk feil. Det som går igjen er ofte. Vakumlekasje eller feil på trykk regulerings systemet til
       turbo, turbo feil, nedsoting av turbo, nedsotet innsug og sensorer, lekk intercooler++